zaterdag 24 september 2011

En nu het eigenlijke werk! Mandenvlechten


Velen kennen het werk dat ik jaren geleden al maakte, het traditionele vlechtwerk met bruine, witte of bufwilg. Best wel leuk dat boerenwerk. En, zoals sommige van jullie weten vlecht ik ook in België, waar ook voornamelijk traditionele (nl. de Franse)  technieken worden gebruikt.
Maar omdat ik meer wil ben ik gaan kijken op internet of er iets leuks te vinden is.
Nou dat heb ik geweten!
Van site naar site en van land naar land ben ik 'gevlogen'.
Al die prachtig gevlochten manden en strukturen, iedere streek zijn eigen vormen, kleuren en materialen. Er ging een wereld voor mij open, maar...zou ik dat ook ooit kunnen?
Gezien het zeer traditionele vlechten in Nederland en België zou ik het dus verder buiten onze grenzen moeten zoeken.
Mijn eerste kans kreeg ik in 2008 toen de Engelse Mary Butcher in Nederland les kwam geven in Experimenteel vlechten. Mary staat in de hele vlechtwereld bekend als een zeer goede vlechtster.
Ze is voorzitter van de Basketmakers Association in Engeland en curator van vele exposities op vlechtgebied. Op deze site staan wat voorbeelden van haar werk:
http://www.vam.ac.uk/content/people-pages/mary-butcher/
Zij leerde mij heel anders tegen vlechtwerk aankijken en ondertussen heb ik in 2010 een 2e week van haar lessen mogen genieten.
Hier onder enkele foto's van wat er met allerlei materialen mogelijk is, gemaakt door Mary Butcher.




Hetzelfde jaar zijn we op vakantie gegaan naar Frankrijk en daar hebben we het mandenvlechtersfestival in Vallabregues, vlakbij Avignon,  bezocht.  Vlechters uit heel Europa laten daar hun werk zien. Zo ook Eva Seidenfaden en haar groep vlechtsters uit Denemarken.
Via internet hadden we al contact dus het was leuk om nu eens persoonlijk contact te hebben en hun werk te zien..Eva gaf na het festival cursus in het Lambesc in de buurt van Aix-en-Provence en ik kon daar nog aansluiten.
Er werd lesgegeven in de Perigord en Burkina technieken.
In 2009 heb ik in Lichtenfels, Duitsland ook de cursus Baskets4life bij haar gevolgd.
Eva's site is: http://www.vissinggaard.dk. Er zit een engelstalig deel in de site.
Foto: Eva Seidenfaden


De laatst jaren heb ik mij dus verdiept in allerlei mooie technieken.
Daarover later meer zodat ik jullie in de wereld van het creatieve vlechten kan introduceren.
De voorbereidingen van cursussen in al die speciale technieken, als ook de traditionele technieken, zijn in volle gang.
Kijk dus gerust eens in de agenda van: www.wilgennest.nl .
Wil je de nieuwsbrief ook ontvangen, meld je dan aan per mail op mieke@wilgennest.nl.



And now the real work!  Basketmaking

Many know the work I did years ago, the traditional basketmaking with brown, white or buf willow. Pretty nice that traditional work. And, as some of you know, I was basketmaking in Belgium too, where I used mainly traditional ( French) techniques.
But because I wanted more I looked on the Internet for something else to make.
Now, that I have known!
From site to site and from country to country, I "flew".
All those beautiful woven baskets and structures, each region its own forms, colors and materials. There was a world opened to me, but ... could I ever make them too?
Given the very traditional basketmaking in the Netherlands and Belgium, I would therefore have to look beyond the borderlines. My first chance I got in 2008 when the English Mary Butcher came to teach  Experimental weaving in the Netherlands.

Mary is known in the whole basketmakingworld as an excellent basketmaker.
She is president of the Basket Makers Association in England and curator of many exhibitions. On this site are some examples of her work: 

http://www.vam.ac.uk/content/people-pages/mary-butcher/
She teached me to look on a different way to weavingwork and in 2010 I could enjoy a second week of her teaching. 
Above are some pictures of what is possible with various materials made by Mary Butcher.
The same year we went on a vacation to France and there we visited the Basketmakersfestival of Vallabrègues, near Avignon. Weavers from all over Europe show their work here.
So did Eva Seidenfaden and her group from Denmark.
Through e-mail we had already contact so it was nice to have personal contact and see their work.

After the festival Eva gave a course in Lambesc near Aix-en-Provence and I could join them.
She teached the Perigord and Burkina techniques.
In 2009 in Lichtenfels, Germany I followed the course Baskets4life  with her.
Eva's site is:    http://www.vissinggaard.dkThere is an English part on it.
The past years I learned all sorts of wonderfull techniques.
More about that later on so that I can introduce you into the world of creative weaving and  basketmaking.
The preparations of all the courses in special techniques, as well as traditional techniques, are in full swing.
So feel free to look at the agenda: www.wilgennest.nl .Would you like to receive the newsletter, then sign up by mail at mieke@wilgennest.nl.








Geen opmerkingen:

Een reactie posten