donderdag 26 mei 2011

Een nieuw atelier


Sinds enkele jaren geef ik les in vlechten. Het begon met "creatief met wilgentenen".
Je kent het wel, een ijzeren frame en daar wordt met de wilg omheen gewerkt.
Eeg leuk om te doen maar mijn hart gaat toch uit naar het mandenvlechten.
Toen ik steeds meer aanvragen kreeg voor  een cursus "echt" mandenvlechten was het natuurlijk zo bekeken. Daar ik thuis maar zo'n 16 m² ter beschikking heb, wat veel te weinig is om met 6-8 mensen te vlechten, werd er contact opgenomen met Gemeenschapshuis het Patronaat, een stukje verder bij mij in de straat. Op maandagavond was er nog een zaaltje vrij zodat ik daar met de eerste 5 cursisten kon beginnen.
Nu, na 3 winters daar gevlochten te hebben, zijn we een groter atelier aan het bouwen.
De laatste winter is er op dinsdagavond ook nog bij mij thuis gevlochten, uit nood, omdat het Patronaat geen zaaltje voor mij vrij had. Om de groepen niet te groot te laten worden was het nodig om een 2e avond in te lassen.
De vergunning voor een nieuwe schuur was in oktober rond. Waar de nieuwe schuur moest komen stond nog een oude betonplaten schuur met een asbestgolfplatendak. Daarin stond vlechtmateriaal, de fietsen, tuingereedschap enz. Die moest eerst worden afgebroken. Voor de materialen werden een noodschuurtje getimmerd op het terras.
En toen viel de winter in! Afgelopen was het met het bouwen.
Eind februari zijn we toen weer begonnen, eerst met het uitgraven van de fundering, samen met een aantal vrienden.

Met een mini-graver werden de kruiwagens gevuld en een stukje verder in de tuin weer op een grote hoop leeg geschud. 2 Weken later werd het gele zand gebracht en dat moest er ook weer allemaal ingereden worden. Door allerlei omstandigheden werd er pas eind april weer vaart gemaakt.
26 april ging het beton voor de fundering en de ondervloer er in. 29 April werden de stalen spanten overeind gezet. De 30e april begon de metselaar de muren op te trekken.
Het atelier wordt L-vormig, de lange poot wordt helemaal atelier met 1 toilet en kleine keuken.
De poot wordt door een verschuifbare wand van de rest gescheiden zodat de fietsen er ook weer in kunnen. De 2 lange muren worden gemetseld en de rest wordt houtskeletbouw.
Zaterdag 22 mei zijn de eerste balken voor de frames gezet.
Nu kun je zien hoe de bouw werkelijk wordt. Ik hoop eind september de eerste lessen in mijn nieuwe optrekje te kunnen geven. Geen gesjouw met materiaal en gereedschap meer naar het Patronaat of vergeten dingen weer moeten laten nabrengen. Alles lekker bij de hand.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten